Het gaat goed met de lunchrooms in Nederland. De afgelopen vijf jaar nam het aanbod toe met 25% (+600) naar een totaal van 3.000 lunchrooms.
De verwachting is dat het aanbod van lunchrooms de komende jaren zal blijven stijgen, mede gezien het feit dat een lunchroom bij uitstek kan inspelen op de hedendaagse trends van gemak, gezond en ambacht. Daarentegen groeit de markt van branche- of productvreemde aanbieders (winkels, tankstations, bakkers en koffiebars) waardoor de markt wel onder druk komt te staan. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘De Lunchroom in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.
Groei
In vijf jaar tijd groeide in Nederland het aantal lunchrooms van 2.394 tot 3.000 bedrijven (bron: Horeca DNA). Over 10 jaar steeg het aanbod zelfs met 37%, waarmee het fors voorloopt op de ontwikkeling in de overkoepelende fastservice sector (+16%). Met name in de provincie Utrecht steeg in 10 jaar tijd het aanbod fors (+77%), hier kwamen bijna 100 lunchrooms bij.
Nederland telt gemiddeld 2,5 lunchrooms per 10.000 inwoners. Dat dit getal in de grote steden hoger ligt is geen verrassing, gezien het feit dat lunchrooms veelal in winkelgebieden liggen. In Amsterdam ligt het aantal lunchroom op 4,3 per 10.000 inwoners. Verrassend is echter dat Roermond de kroon spant met 5,3 lunchrooms op iedere 10.000 inwoners. In de Top 10 van steden met de hoogste lunchroomdichtheid staan nog drie Limburgse steden: Heerlen, Venlo en Maastricht. Het relatief grote aanbod kan verklaard worden door het bourgondische karakter en de ligging nabij de België en Duitsland.
Ontwikkeling
Opvallende ontwikkeling in de lunchroomsector is de groei van bakkers met een lunchformule. Kenden we uiteraard al Bakker Bart, de afgelopen jaren zien we formules als het Vlaamsch Broodhuys en Koffie Leuten (Bakker van Maanen). Deze concepten spelen in op de trend van het tonen van de ambacht en de opmars van de vraag naar speciaal brood (o.a. spelt, glutenvrij en zuurdesem).
Ook buiten de lunchroomsector is de focus op het lunchconcept in volle ontwikkelingen. Het assortiment bij tank- en treinstations wordt steeds gezonder, verser en uitgebreider. Ook koffiebars en ‘blurring-concepten’ (horeca in winkels) bieden steeds vaker een lunchconcept.
Voor de toekomst verwachten we dat het aanbod verder zal blijven groeien, met name concepten die zich profileren als ‘groen, gezond en ambachtelijk’. Ook zal de lunchroom zich steeds vaker gaan profileren als ‘ontbijt’-room, gezien het feit dat ontbijten buiten de deur steeds meer aan populariteit wint.