Nu dinsdag een volgende belangrijke persconferentie van de regering volgt en in de komende weken wordt beslist of, wanneer en hoe de horeca weer (geleidelijk) open kan na de ‘intelligent lockdown’ is de tijd van toekomstplannen en visies opstellen begonnen. Dat deze heropening niet van de ene op de andere dag van nul naar honderd procent gaat is logisch en dat de horeca er voorlopig anders uit zal zien is de realiteit. Horecaondernemers: Gabriella Esselbrugge (Dames van de Jonge Hotel – Restaurant & Giethoorn Hospitality), Laurens Meyer (Meyer beheer: o.a. De drie gezusters & Grand Hotel De Doelen), Marcel Hansen (IJkgebouw: drink eat relax), Jan Reuvers (Walibi World) en Eric de Kock (Café Walzicht) geven hun visie op de balans tussen economie en gezondheid na de heropening van de horeca.
Rendabel en kostendekkend ondernemen in corona tijd
Als oud Interne Raad van Advies van KHN heeft de groep ondernemers samen een advies opgesteld voor een werkbare horeca die voor een groot deel van de bedrijven kostendekkend (wellicht rendabel) is en veilig is voor zowel werknemers als gasten. Het klassieke horecalandschap, de openbare hoeksteen van de maatschappij zal waarschijnlijk voor altijd verdwijnen bij het niet adequaat nemen van rigoureuze maatregelen. Daarbij worden de volgende punten geadviseerd om de horeca te redden.
Een financieel noodplan
- De overheid repareert NOW regeling tot de beloofde 90% en verlengd deze met 3 maanden.
- De overheid moet de wet ‘huur & huren’ maken.
* Op basis van omzetdaling half jaar huur verlagen.
* De overheid zorgt dat de hypotheken niet hoeven worden afgelost.
* De overheid scheldt onroerend goed belasting voor een aantal maanden kwijt.
* De overheid geeft een kleine rente vergoeding. - De eenmalige ondersteuning van €4000 voor de compensatie van de vaste lasten moet tweemaandelijks worden uitgekeerd.
- Pensioenpremie hoeft 3 maanden niet te worden afgedragen
Smart distancing in plaats van social distancing
Er is één unieke eigenschap van de horeca die voor alle horeca geldt: onze gastvrijheid. Dit is ons grootste goed en ons gemeenschappelijk Unique Selling Point. Dit ‘USP’ ligt voor het grootste deel in handen van de bediening. Zij bewaken deze heilige graal van de horeca. Dat is onmogelijk op een afstand van 1,5 meter. Het gastcontact is nodig niet alleen om de fysieke handelingen te doen maar ook een cruciaal onderdeel in de beleving van de gasten; dè reden om überhaupt naar de horeca te komen. Daarnaast is de horeca niet ingericht om collega’s continue op 1,5 meter van elkaar en de gasten te laten werken. Het creëren van een situatie waarin dit wel kan is veelal onmogelijk. De horeca is dus een contactbranche.
Het RIVM geeft aan dat mondkapjes een oplossing kunnen zijn voor contactberoepen als kappers en fysiotherapeuten. Dan is dat ook een oplossing om horecamedewerkers binnen de 1,5 meter te kunnen laten werken. Er moet een werkprotocol komen voor de horecamedewerker waarmee zij met minimaal risico veilig kunnen werken binnen de 1,5 meter van elkaar en de gasten. Denk aan specifieke werkafspraken over vaak handen wassen, dragen van een mondkapje, minimaal contactmoment enzovoort. Dit noemen we ‘smart distancing’.
Als geen gehoor wordt gegeven aan het feit dat werken in de horeca een contactberoep is dan is de horeca dood. Het heeft geen enkele zin om open te gaan als de horecamedewerkers niet binnen 1,5 meter van elkaar en de gasten kunnen werken.
Groepen op anderhalve meter
Het verblijf in de horeca zal er anders uitzien bij smart distancing. We kunnen praktisch niet uitgaan van 1,5 meter afstand per individu maar willen dat groepen veilig gescheiden van elkaar kunnen verblijven door 1,5 meter afstand/schotten. Laten we vooralsnog uitgaan dat groepen maximaal uit 6 personen mogen bestaan. De groep draagt zelf verantwoordelijkheid hoe deze is samengesteld, liefst uit één huishouden. Allereerst moet de groep aangeven dat niemand in de groep corona klachten heeft of verkouden is en zich aan de huisregels zal houden. Daarnaast moet de groep liefst zitten en zoveel mogelijk op dezelfde plek blijven. Enige reden voor verplaatsen is arriveren, vertrekken en toiletbezoek, dus bewegen moet tot een minimum beperkt worden.
Pull in plaats van push
Wij hopen dat er wat maatregelen betreft vooral aanspraak wordt gedaan op het gezond verstand van de ondernemer. Een goede ondernemer neemt niet alleen de maatregelen maar vooral het doel serieus. Het doel is het risico op besmetting tot een minimum beperken. Daar gaat het om en daar is naast maatregelen vooral gezond verstand voor nodig. Daar mag je een ondernemer op aanspreken en afrekenen. Wij mikken op een pakket van maatregelen op hoofdlijnen en een protocol met praktische mogelijkheden en onmogelijkheden hoe je een horecabedrijf veilig kan maken waarbij je de ondernemer een bepaalde vrijheid biedt om dit te implementeren.