Toen Minister President Mark Rutte op 7 april aan ondernemend Nederland een oproep deed aan ondernemers om na te denken over een 1,5 meter toepassing in verschillende branches heeft HorecaBrains gelijk haar leden geraadpleegd.
De achterban van Horecabrains geeft met 300 horecaondernemers en 800 horecalocaties een goed beeld wat er speelt in de branche. 80% van de leden heeft een combinatie van eet en drinkfunctie en 20% heeft een functie enkel in de ‘’natte horeca’’ (café /bar /club)
Horecabrains hoopt op een snelle opening van de horeca op een verantwoordelijke wijze. Als dit met een 1,5 meter horeca moet dan moet dat, maar open gaan is een prioriteit om de gehele branche te starten.
Oplossingen
Er zijn vanuit de restaurant / terrassen tak vele oplossingen gekomen om met 1,5 meter om te gaan , in combinatie met eventuele bezorging of andere activiteiten die tijdens deze crisis worden ontplooid kan een tijdelijke omzet van 70% worden gerealiseerd. Met een goede financiële ondersteuning vanuit de overheid, totdat we op 100% kunnen draaien moet een groot deel van de horeca deze crisis kunnen overleven.
Vanuit de ‘’natte’’ horeca waren de geluiden logischerwijs negatiever, een 1,5 meter maatschappij in een café of een club is niet werkbaar. ‘
‘Voor dit deel van de branche moet een aangepaste oplossing komen’’ aldus Martijn Veen van Horecabrains.
Een breed gedragen Corona App in combinatie met testen, zelfdiscipline en in eerste instantie leeftijds en regionale geselecteerde doelgroepen zou een mogelijkheid zijn om toch het café of club te openen zonder de gasten op 1,5 meter afstand van elkaar te laten bewegen. Medewerkers die in direct contact komen met de gasten zouden dan een mondkapje moeten dragen. Uiteraard zijn er nog meer protocollen waar de uitgaansgelegenheden aan zouden kunnen houden.
”Op deze manier voorkomen we een totale teloorgang van een prachtige discipline binnen de horeca. Snel wordt vergeten dat het cafe, maar zeker ook de club een plek is waar mensen samenkomen en bijvoorbeeld de liefde van hun leven ontmoeten, een super belangrijke plek in de maatschappij’’
Privacy problematiek
Uiteraard horen wij ook de geluiden met betrekking tot privacy en een app, echter kan het toch niet zo zijn dat we in deze tijd, waar Facebook wereldwijd 1,3 miljard gebruikers heeft, ons door privacy problematiek laten weerhouden en de economie laten stilstaan en wellicht hele bedrijfstakken laten wegvagen. Wij zien de app niet anders dan een verplichte ID controle bij de deur. Die is nu ook toegestaan en daar valt ook niemand over.
Wij willen de overheid graag helpen met de ondersteuning van de te ontwikkelen App en deze bij toegang verplicht te stellen. Niet voor iedereen verplicht maar wel voor diegene die gebruik willen maken van de Horeca en andere bedrijfstakken zouden dan kunnen volgen, te denken valt aan de andere branches die nu nog op slot zitten.
”Wij kunnen in ieder geval niet wachten om zo snel mogelijk op verantwoorde wijze aan de slag te gaan.’’ Aldus een strijdbare Veen.
Meer informatie over de standpunten van Horecabrains: https://www.horecabrains.nl/nieuws/standpunten-coronacrisis/