Er is een nieuwe trend overgewaaid vanuit Spanje in de wijnwereld: blauwe wijn, puur natuur. Hoewel de meningen verdeeld zijn en de wijn in eerste opzicht vergeleken wordt met sportdrank of ruitenwisservloeistof, doen speculaties de ronde of dit de terrastrend van 2016 wordt.
Diverse horecakenners tippen de blauwe wijn als de nieuwe terrastrend van aankomende zomer. Het oogt spectaculair, is puur natuur en de wijn smaakt goed.
Ervaringen
Ondernemer Remco Moll, eigenaar van Grand Café 7080 in Almere: “Iedereen heeft het erover.” Hij noemt dat 15% van de wijn die hij nu verkoopt, bestaat uit de trendy blauwe variant.
Importeur Vincent Janssen van wijnhandel Wijny vertelt dat de desbetreffende drank onder de naam ‘Passion Blue Chardonnay’ de laatste weken met pallets tegelijk de deur uit gaat. Strandtenten, cafés en zelfs wellnesscentra komen met bestellingen. “Wij moesten ook aan het idee wennen, maar die kleur blijkt voor mensen echt een meerwaarde. Het ziet er gewoon vet uit. En de wijn is nog goed ook.”
Verrassing
Importeur Janssen legt uit dat de blauwe wijn met de hersenen speelt. “Hij zet je op het verkeerde been. Je verwacht mierzoet, want het lijkt eerder op sportdrank dan op wijn. Maar dan proef je en krijg je een droge chardonnay, heel aromatisch. Die verrassing werkt.”
De kleur komt tot stand door het mengen van witte en blauwe druiven. Een natuurlijke kleurstof uit de schil van blauwe druiven, anthocyaan, zorgt er voor dat de witte wijn transformeert naar blauwe. Anthocyaan is dus een natuurlijke kleurstof en geeft bijvoorbeeld ook rode kool zijn specifiek paarsrode kleur. “Puur natuur, dus. Dat moeten we wel aan iedereen uitleggen. Het is niks chemisch.” Aldus Janssen.
Trend?
In Spanje is de blauwe wijn al een opkomende hit; er zijn inmiddels twee Spaanse merken verkrijgbaar die zich in Nederland op de markt willen zetten: Gïk en de Blue Passion Chardonnay. Of het ook daadwerkelijke hit op het Nederlandse terras wordt, daar wordt nog over getwijfeld.
Volgens Remco Moll wil vooral de ‘hippe 25-plusser’ graag aan de blauwe wijn. “Die is nieuwsgierig, die durft te proberen. Nu is de vraag nog of ze het blijven bestellen, of dat het een gimmick blijkt die we volgend jaar vergeten zijn. Dat kan alleen de tijd uitwijzen.”
Via Het Parool en DvhN
Foto: Facebook Gïk