Let’s Gro had niet beter kunnen beginnen. De onverwachte uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen was het gesprek van de dag. Dit onderstreepte de noodzaak om samen na te denken over de stad en samenleving van morgen.
Met ruim 10.000 bezoekers en meer dan 120 events was Let’s Gro – dit jaar voor het eerst samen met The Holland WebWeek Groningen – voor het vierde jaar op rij een geslaagd festival. Het was vier dagen lang de plek waar stadjers, studenten en scholieren uit binnen- en buitenland met elkaar van gedachten wisselden over diverse thema’s: sociale innovatie, ondernemen in de toekomst en belangrijke plekken in de stad. Toonaangevende sprekers zoals ijsgigant Ben Cohen, futuroloog Farid Tabarki, politiek analist Wierd Duk en Prins Constantijn kwamen naar Groningen om hun visie op de toekomst te delen.
Stadsontwikkeling
Er was veel belangstelling voor allerlei nieuwe plannen. Stadjers dachten mee over windmolens, woonstraten, de binnenstad, de Brugstraat en het Astraat, het stadhuis en ‘the Next City’, de toekomstvisie voor Groningen in 2030. Het roze pand aan de Grote Markt was de vooraankondiging van de plannen voor een groot hotel van WestCord en de prijsvraag voor het hoekpand Grote Markt/ Poelestraat. Vrijdagavond klonk het startschot voor de publieksenquête. Er kan nog tot 20 november gestemd worden via hoekpandgrotemarkt.nl.
Ondernemen in de toekomst
Prins Constantijn, nationaal ambassadeur van StartupDelta2020, lanceerde tijdens Let’s Gro de nieuwe masteropleiding voor ondernemerschap van de RUG en de Hanzehogeschool. Hij was te gast bij ‘Founded in Groningen’ en onderstreepte het belang van Groningse startups voor Nederland. ’Je moet vooral zoveel mogelijk mensen erbij betrekken met een positieve boodschap. Samenwerken om iets voor elkaar te krijgen. Daar heb je iedereen voor nodig.’ Door digitale innovatie zijn nieuwe verbindingen nog sneller te maken met het krimpende ommeland, bijvoorbeeld met 5G. Zowel Ten Boer als Loppersum hadden dit jaar hun eigen programma. Tijdens de tech mash-up van Jarno Duursma op donderdagavond kwamen alle nieuwe digitale ontwikkelingen aan bod. Online veiligheid en digitale marketing waren andere veel bezochte programmaonderdelen binnen dit thema.
Kinderen, studenten en scholieren
Naast het roze pand had Let’s Gro dit jaar voor het eerst een centrale ontmoetingsplek op de Grote Markt. Daar konden Stadjers aanschuiven bij onderdelen als de talkshow Let’s Klets, het gesprek met burgemeester Peter den Oudsten en de Virtual Reality Cinema. Hoogtepunt in de tent was op zaterdag ‘Your Future to Tech’. Vele kinderen speelden er robotvoetbal en bouwden drones. Van woensdag tot en met vrijdag streden studententeams tegen elkaar in The Battle of the Schools. In 48 uur bedachten zij oplossingen voor echte problemen uit het bedrijfsleven. Winnaar van de jury- en de publieksprijs was de Hanzehogeschool met een opdracht voor PlasBossinade Advocaten.
Inclusieve stad
Groningen wordt steeds internationaler, maar niet iedereen spreekt Engels. Hoe blijven we een jonge, bruisende en aantrekkelijke stad en zorgen we ervoor dat iedereen zich aangesloten voelt? Gastvrijheid en sociale innovatie waren twee centrale thema’s die dit vraagstuk verbinden. Wat voor bezoekers geldt, geldt ook voor onze inwoners. Voel je thuis en welkom in je eigen stad! Dat is de boodschap van Let’s Gro 2016.
Fotograaf Rene Keijzer > foto van Farid Tabarki voor de zaal