Al jaren stijgt de consumptie van bier in Nederland. In 2016 dronk bijna 50% van de Nederlanders maandelijks een biertje (bron: Nationaal bieronderzoek 2016). Tijd om eens te kijken wat deze dorstlesser het komende jaar voor ons in petto heeft. Thomas Wijns zet de vijf belangrijkste trends op een rij.
Bieroloog, zytholoog of biersommelier. Hoe je hem ook noemt: Thomas Wijns is een echte bierkenner. Thomas is als zytholoog verbonden aan Warsteiner en is tevens brand ambassador voor servetheperfectbeer.com. Kijkend in zijn (bier)glazen bol heeft hij vijf trends op een rij gezet waar bier minnend Nederland naar uit kan kijken in 2017, met daarbij smakelijke suggesties die in Nederland verkrijgbaar zijn.
1. Twee traditionele brouwlanden komen terug: Engeland en Duitsland
In de afgelopen jaren is de diversiteit in het bierschap flink gegroeid. De opmars van lokale Nederlandse bieren evenals Belgische en Amerikaanse merken was aanzienlijk. Komend jaar gaan de bieren uit de traditionele brouwlanden -Engeland en Duitsland- de weg naar de Nederlandse bierdrinker steeds beter vinden. Er valt in dat segment namelijk nog veel te ontdekken qua traditie, smaak en kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan Duitse Doppelbocken (bijv. Koning Ludwig Schlossbrauerei Kaltenberg Ritterbock*), Rauchbieren (bijv. Aecht Schlenkerla Rauchbier), Mai-bocken (bijv. Einbecker Mai-Ur-Bock) en Kellerbier (bijv. St. Georgen Brau Keller bier) . Of de Engelse Brown ales, Golden ales (denk aan Wychwood Hobgoblin en Hobgoblin Gold) en traditionele Porters, zoals Fuller’s London Porter en St. Peters Old Style Porter.
2. Pilsner 2.0
Nederlandse (lokale) bierbrouwers zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Na deze aanhoudende groei wordt de focus nu verlegd naar het leveren van continue kwaliteit. Niet alleen brouwers leggen zich meer toe op het leveren van ‘altijd dezelfde smaak’ maar ook in de retail komt er meer focus op kwaliteit van de bierverkoop. Gekoelde schappen met bier uit blik is hierin de belangrijkste ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat bier langer en beter op smaak blijft. Licht en lucht zijn immers de twee grootste vijanden van bier.
Ook wagen nieuwe en kleine brouwers zich vaker aan het brouwen van pilsner – brouwtechnisch één van de meest uitdagende bierstijlen om te maken. Een voorbode van deze trend is al te zien in de VS en Engeland, waar nieuwe brouwerijen ongefilterde pilsners en Duitse pilsner types op de markt brengen. Voorbeelden hiervan van deze trend zijn het Londense Four Pure en Lagunitas uit de USA. Na de explosie van extreme biersmaken gaat de bierliefhebber toch voor een smaakvolle dorstlesser met karakter. Pilsener is niet voor niets de meest gedronken bierstijl ter wereld.
3. Totaalbeleving bij de brewpub
De komst van veel nieuwe brouwerijen heeft in Nederland voor een geweldige boost in de biercultuur gezorgd, waarbij vooral het lokale karakter voor veel bierdrinkers meerwaarde heeft. Een logisch gevolg is dat steeds meer brouwerijen een proeflokaal bij de brouwerij openen. Dit is vooral voor India Pale Ale (IPA) bieren van toegevoegde waarde, omdat IPA de lekkerste smaakbeleving biedt als het zo vers mogelijk wordt gedronken.
Een aantal brewpubs in Nederland zijn De Kromme Haring in Utrecht, Van Moll in Eindhoven en Butchers Tears in Amsterdam.
Ook brewpubs op afstand gaan we steeds vaker zien: Belgische (Delirium), Amerikaanse (Goose Island) en Schotse (Brewdog) brouwerscafés zullen hun deuren openen. Daarin is hun eigen bierassortiment compleet verweven met het DNA van de horecagelegenheid. Deze bierpubs zijn een franchise van de brouwer waarbij het assortiment hoofdzakelijk bestaat uit de ‘craft beers’ van de brouwer.
4. Veel smaak met minder alcohol
De consumptie van licht alcoholische bieren en alcoholvrije bieren een aantal zit al jaren flink in de lift. Deze groei blijft de komende jaren zeker nog aanhouden. Logisch dat brouwers zich daarom steeds meer gaan toeleggen op het brouwen van meer smaakvolle licht-alcoholische en alcoholvrije bieren. Voorbeelden hiervan zijn BrewDog Dead Pony of Jopen Life’s a beach (licht alcoholisch) en Warsteiner Alkoholfrei en Weihenstephaner Original Alkoholfrei (alcoholvrij). De smaak en kwaliteit zijn bij deze bieren de leidende factoren, niet de alcohol.
5. Bier en fruit: de combinatie om naar uit te kijken
De Radlers zitten al jaren in de lift. Afgelopen december is Warsteiner Premium Radler in de ‘Beste Product van het Jaar 2016-2017’-verkiezing uitgeroepen tot beste product in de categorie ‘Bier’, waarin verschillende biertypen genomineerd waren. Naast het Radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Denk hierbij aan een IPA vermengd met grapefruitsap (zoals BrewDog Elvis Juice), een zware stout met kokos of een tripel met druivensap, zoals de d’Achouffe Château d’Ychouffe. Deze bieren zullen in combinatie met fruit een zekere frissigheid in zich hebben. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig. Daar is het motto momenteel: “Sour is the new bitter”.
*Wordt later dit jaar geïntroduceerd in Nederland
Auteur: Thomas Wijns