ADHD, Den Dorstige Tijger, Snaterwater, Lamme Goedzak en Platte Thijs. Het is slechts een kleine selectie uit de talloze speciaalbieren die het afgelopen weekend werden geschonken in de Martinikerk. Op uitnodiging van HorecaGroningen.nl waren wij te gast op het vierde Bierfestival Groningen, alwaar wij in een sfeervolle ambiance mochten genieten van een hapje en een drankje. Een sfeerimpressie.
De Martinikerk doet al eeuwen dienst als een plaats waar gelovigen hun geloof kunnen belijden. Tegenwoordig wordt het imposante gebouw aan de voet van de Grote Markt ook voor andere doeleinden gebruikt. Zo maken studenten er hun tentamens, geven geliefden elkaar er het jawoord en kunnen muziekliefhebbers er een concert bezoeken. Deze keer was het de beurt aan de bierliefhebbers. Het Bierfestival is geen festival zoals we deze in Stad wellicht gewend zijn. Hier is men wars van luidruchtige muziek en spectaculaire lichtshows. Het licht komt op deze zonnige dag enkel van boven. Niet uit de hemel, wel door de schitterende hoge ramen die de kerk rijk is.
De organisatie van het jaarlijks terugkerende Bierfestival is in handen van Maik van Heerd van Café de Toeter. Verspreid over drie sessies (vrijdagavond, zaterdagmiddag en zaterdagavond) verwachtten zij ongeveer vijfduizend man over de vloer te krijgen. Hierbij weinig subtiel de nadruk leggend op het woordje man, want de vrouwen waren helaas zwaar in de minderheid. Wie zichzelf moed wilde indrinken om vervolgens op de versiertoer te gaan, kwam dan ook van een koude kermis thuis. Toch hadden zij alle reden er een mooie middag (wij bezochten de tweede sessie) van te maken. De ons beloofde sfeervolle ambiance was duidelijk voelbaar: bezoekers, bierbrouwers en organisatie waren vastbesloten er met elkaar een feestje van te maken. Niet in de laatste plaats doordat het bier als vanzelfsprekend rijkelijk vloeide.
De verantwoordelijkheid om de vele dorstige kelen te voorzien van dit bier, lag bij de plusminus vijftig verschillende standhouders. Importeurs van buitenlandse speciaalbieren, maar vooral de verschillende kleine particuliere bierbrouwerijen hadden hun barretjes stijlvol ingericht. Wij spraken een aantal van hen. Bij Martin Ostendorf van de Muifelbrouwerij dronken we onze eerste versnapering, een Platte Thijs, een bitter en blond bier. Een uitgebreide uitleg van het brouwproces volgde, wat echter interessanter was was het verhaal achter de naam ‘Platte Thijs’. Thijs was, ten tijde van de Spaanse overheersing, de Nederlandse Robin Hood in de omgeving van Hoorn. Hij stal van de rijken en gaf aan de armen. Dit werd niet door iedereen gewaardeerd en door hevig verzet bij zijn arrestatie verloor hij zijn neus door het zwaard, hetgeen hem zijn bijnaam opleverde. Een interessante geschiedenisles dus, op het Bierfestival. Ook spraken wij Johannes van Brouwerij Brandsma uit Leeuwarden. Onder toeziend oog van zijn zichtbaar trotse vader onthulde hij ons het geheim van zijn Dropbock, een bockbier met dropextract. Zijn geheim? Het was eigenlijk gewoon een ‘lucky shot’; geregeld mislukken zijn brouwsels. Zijn Dropbock leverde de jonge Fries de eerste prijs op tijdens de masterclass bockbieren. Zijn ambitie: zijn eigen bier op de markt brengen.
Was het dan allemaal hosanna? Je zou het haast denken na het lezen van dit verhaal. Toch is er ruimte voor een kritische noot. Hoewel het dagprogramma op de website en op Twitter was te lezen, was er ter plekke geen informatie beschikbaar. De omroepster was slecht te verstaan, al is dit inherent aan de gekozen locatie. Dit geldt tevens voor het gebrek aan stromend water. Om de vele glazen schoon te spoelen werd gebruik gemaakt van spoelemmers, die op het speciaal hiervoor gereserveerde Spoelplein konden worden gevuld en geleegd. Niet erg hygiënisch en tevens een vreemd gezicht, al dat gesjouw met emmers door de mensenmassa. Een enkeling stoorde zich aan het gebrek aan zitplaatsen. Hier was, naast de spaarzame kerkbankjes, enkel de Kapel op ingericht. En zo belandden wij op de treden voor de garderobe, niet de meest handige plek.
Als we de balans van een middagje Bierfestival opmaken, slaat deze positief uit. De organisatie had alles onder controle en leek professioneel en zeer bewust van haar taak. Er was, op het eerder genoemde mannenoverschot na, sprake van een gevarieerd gezelschap variërend van twintigers tot senioren. De locatie gaf het evenement net die chique uitstraling die het nodig heeft en de bieren smaakten naar meer. De Groninger kaasboetiek verkocht er trouwens kaas. Gemaakt met behulp van, je raadt het al, bier. En zo hebben wij dus, in een sfeervolle ambiance, genoten van een hapje en een drankje.
Tekst: Ruud Beens
Foto’s: Niels de Vries
© Horecagroningen.nl