De horecabranche in de Stad Groningen moet serieus inzetten op diversiteit en kwaliteit. De groei van horecabedrijven is vooral de laatste jaren in de binnenstad van Groningen enorm toegenomen, maar om te kunnen overleven is inventiviteit en creativiteit van groot belang.
Deze boodschap kwam uit de mond van wethouder Paul de Rook die in de gemeente Groningen onder anderen verantwoordelijk is voor wat zich in het centrum van Groningen afspeelt.
‘’Bezoekers komen niet meer alleen maar naar de stad Groningen om te winkelen. Een gevarieerd horeca-aanbod is zeker zo belangrijk zo niet belangrijker geworden’’, aldus de wethouder.
De D66-politicus sprak tijdens de opening van de achtste editie van de Horecabeurs Noord Nederland die ook dit jaar weer duizenden werkgevers en werknemers in de horecabranche naar de Martinikerk in de binnenstad van Groningen bracht. De beurs is vooral bedoeld om van elkaar te leren, informatie op te doen en nieuwe concepten te leren kennen.
Veiling
Nieuw op deze achtste editie was een veiling van producten van landbouwbedrijven uit de regio waarop horecabedrijven konden bieden.
Volgens beursorganisator Joris van Berkel een groot succes. ,,We brengen op deze manier producenten in de buurt in contact met de afnemers in hun regio.’’
Traditiegetrouw komen werknemers in de horecabranche elkaar tegen in een competitie wie zich de beste barista, beste biertapper of beste kok uit de regio en van de beurs mogen noemen. Paul Smit van Mocca d’Or mag zich na maandag de beste barista noemen.
Koen Hoiting van café Hooghoudt tapte het beste biertje en mag naar de landelijke finale tijdens de Horecava in Amsterdam. Niek Bannink van Bistro Boys schrijft de titel van beste kok van Noord Nederland in de competitie Klaar Af Kook op zijn naam.