Nederland is een koffieland. We drinken enorm veel koffie. Zowel thuis als in de horeca. Tegenwoordig vind je een koffie op elke hoek van de straat en barista’s maken steeds exotischere koffiebereidingen. Technologische ontwikkelingen en innovaties zorgen ervoor dat koffiemachines smart worden. Er zijn inmiddels volautomatische koffiemachines op de markt. En wat dacht je van een robot die je koffie bereidt. In dit artikel lees je alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van koffie in de horecabranche.
De Modbar
Wanneer je er naar kijkt, zou je niet zeggen dat het om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je ervan uit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat er uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld waarbij de techniek volledig onder de kap plaatsvindt en de gast alleen de chromen taps ziet.
De Modbar is geïntroduceerd door twee Amerikanen. Ze vonden dat de huidige grote barista machines in restaurants en koffiezaken niet aanspraken en vonden dat het tijd werd voor iets nieuws. In Nederland introduceerde koffiebar Deli Roekoekoe als eerste de Modbar. Het is een trend die je steeds meer zal gaan zien in koffiebars en restaurants.
Cafe X: Een koffiezaak waar robots je koffie klaarmaken
In San Francisco zijn er al een aantal vestigingen van Cafe X geopend. Dit is een koffiezaak waar je via een app koffie kunt bestellen. Na het plaatsen van een order gaat een stel robotarmen aan de slag om jouw cappuccino of andersoortig koffie te bereiden.
De robot-koffiebar van Cafe X maakt binnen een minuut een kopje kwaliteitskoffie met de nauwkeurigheid van een robot. Ze tellen momenteel drie locaties, waaronder ook een straatversie. Oprichter Henry Hu bemachtigde startkapitaal bij een stichting. Vervolgens haalde Hu nog eens 14 miljoen dollar op. Het maken van Cafe X koffiebar kost zo’n 50.000 dollar.
Doordat er per robot drie punten zijn waar een klant zijn koffie kan pakken zijn ook de langzame klanten doorgaans geen struikelblok. Zeker niet omdat die hun bestelling digitaal kunnen doorgeven en betalen. Het enige wat je hoe te doen om je koffie op te pikken is een 4-cijferige pincode invoeren. Ideaal dus voor plekken waar veel mensen tegelijkertijd hun vers gezette koffie willen drinken. De kans dat in Nederland de koffie over een paar jaar uit robothanden komt is in elk geval vrij groot.
Cold brew
Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen tot 24 uur doordrenkt worden met koud water of water op kamertemperatuur. Het zorgt voor een grotere oxidatie. Er ontstaat een zoete smaak die veel minder zuur en bitter is dan de normale ijskoffie. IJskoffie is warm gezet en dan afgekoeld. Cold brew is nooit warm geweest en wordt dus koud gebrouwen.
Koffie met plantaardige melk
Er is steeds meer vraag naar koffie met plantaardige melk erin. Naast soja- en amandelmelk gebruiken we steeds meer andere soorten melk, zoals macadamia-, kokosnoot-, haver- en cashewmelk. De alternatieven voor melk zijn de laatste jaren erg populair geworden bij koffiedrinkers. Dit wordt aangedreven door de gezondheidszorgen die sommige mensen hebben bij koeienmelk. Alhoewel melk een hoop calcium bevat, is het ook rijk aan vet en cholesterol. Mensen zijn steeds bewuster bezig met wat ze eten en drinken.
Volautomatische koffiemachines
Een trend is dat er steeds meer volautomatische koffiemachines op de markt komen. Deze zijn geëvolueerd tot volwaardige computers met LCD displays die de mogelijkheid bieden om corporate presentaties te tonen. De koffiemachines hebben de mogelijkheid voor beheer op afstand, automatisch voorraadbeheer en draadloze betaalmogelijkheden. In de toekomst zullen er steeds meer geavanceerde en onbemande volautomaten aanwezig zijn in de coffee corners op de werkvloer.
De volautomatische koffiemachines ontzorgen bedrijven steeds meer. Dit soort machines kunnen automatisch een monteur naar de locatie sturen op het moment dat er een storing in het systeem plaatsvindt en sturen ook preventief monteurs op basis van gebruik. En als de koffie in de machine bijna op is, wordt die automatisch besteld en geleverd op de betreffende bedrijfslocatie.
Circulariteit in de koffiebranche
Consumenten willen graag eerlijke producten. Op dit vlak kun je als bedrijf natuurlijk niet achter blijven als het gaat om koffie. Een belangrijk trend op het gebied van koffie is dan ook circulariteit. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Het doel is om uiteindelijk zero waste en 100 % duurzaam te ondernemen. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groter worden.
Starbucks test beker-recycling in Nederland
In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.
In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.
Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.