Groothandel Makro gaat reorganiseren en een nieuwe koers varen. De investering zal de komende drie jaar €50 miljoen vereisen, maar ook 600 banen kosten. Er wordt gewerkt aan een nieuwe formule. “Het merk Makro bouwen en versterken.” Aldus Topman Kef van Helbergen, meldt Misset Horeca.
Makro heeft ervoor gekozen om de winkels voortaan centraal te stellen. In de winkels zal de foodstrategie een aanzienlijke rol krijgen, moeten er ontmoetingsplekken komen voor zelfstandige ondernemers en zal er van online bestellen afscheid worden genomen, meldt @FoodClicks.
Om ruimte te maken voor het nieuwe concept is de keuze gemaakt om het assortiment te halveren. De verse ‘foodafdeling’ krijgt daarbij wel meer aandacht. De ruimte die gewonnen wordt, wordt gebruikt voor inspiratie, ontmoetings- en werkplekken en maakt plaats voor permanente shop-in-shops of (tijdelijke) pop up stores. Door alle food- en foodgerelateerde producten op een logische wijze bij elkaar te presenteren hoopt de groothandel ondernemers op ideeën te brengen en ze te inspireren.
Van Helbergen: “We geven onze klanten meerdere redenen om onze vestigingen te bezoeken en er hun inkopen te doen. Ons nieuwe store concept biedt een verbeterde shopping experience. Dat zal leiden tot meer bezoek aan onze winkels. Makro wil bovendien een inspirerende plek worden waar ondernemers graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten.”
Makro wil daarbij inspelen op de veranderende behoefte van zelfstandige ondernemers en het nieuwe werken. Daarom worden er werkplekken en vergaderruimtes aangeboden aan ondernemers, inclusief ondersteunende diensten. Ondernemers krijgen hierdoor de kans om efficiënt met hun tijd omgaan. Daarnaast zullen diverse netwerkbijeenkomsten worden georganiseerd in de winkels en worden er programma’s opgezet met sprekers over actualiteiten en vraagstukken waar ondernemers mee zitten of tegen aan lopen.
Aankomende zaterdag is er een volledig artikel te lezen over dit onderwerp op Foodclick.nl.