Het Nederlandse biermerk Grolsch dat in 1615 voor het eerst werd gebrouwen, wordt samen met de handelsmerken Peroni en Meantime overgenomen door het Japanse drankenconcern Asahi. Zo vermelden De Klok Dranken en Grolsch in een brief naar horecaondernemers.
Brouwerij gigant AB InBev heeft een bindend bod gekregen van Asahi Group Holdings om de merken Grolsch, Peroni en Meantime en de verwante organisaties over te nemen voor een bedrag van ruim €2,5 miljard.
De merken en organisaties van Koninklijke Grolsch NV (inclusief De Klok Dranken), Birra Peroni, Miller Brands UK, de Meantime Brewing Company en het Franse verkoop- en marketingkantoor van SABMiller zijn in dit bindende bod inbegrepen.
Middels deze brief melden De Klok Dranken en Grolsch dat de kwaliteit van de producten, de dienstverlening en de manier waarop samengewerkt wordt onveranderd zullen blijven. Er zal niets veranderen tot na voltooiing van de overname, die naar verwachting in de tweede helft van dit jaar zal plaatsvinden.
Het bindende bod van Asahi, indien dat door AB InBev wordt geaccepteerd na de vereiste consultatie van de werknemersvertegenwoordigers, is voorwaardelijk tot de voltooiing van de overname van SABMiller door AB InBev.
Zuid-Afrikaanse SABMiller
Sinds 2008 is Grolsch in handen van SABMiller, van origine een Zuid-Afrikaanse brouwerij en inmiddels een van de grootste brouwerijen ter wereld. Het concern heeft circa 69.000 werknemers in dienst over meer dan 80 landen.
Japanse Asahi Group Holdings
Het voormalige Asahi Breweries gaat sinds 2011 verder onder de handelsnaam Asahi Group Holdings. Bier en de andere alcoholische dranken zijn nu ondergebracht in Asahi Breweries. Dit is het oudste en grootste onderdeel van de holding. Het drankenconcern had in 2014 een marktaandeel van 38% in Japan.