Nederlanders worden steeds diverser in het maken van hun bierkeuzes. Het Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse Bierbrouwers toont aan dat een op de drie personen door het huidige bieraanbod vaker voor bier kiest dan voor een andere drank.
Nederlandse Brouwers deed onderzoek naar 1.000 bierdrinkende Nederlanders. Ruim 40% van deze bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden.
Afwisseling
Een ruime meerderheid (78%) vindt namelijk dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden. Meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Opvallend is dat vrouwen (51%) dit veel vaker doen dan mannen (37%).
Daarnaast is keuze ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pilsener als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%).
Speciaalbier, biermixen en alcoholvrij
Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties; vier op de vijf bierdrinkers drinkt wel eens speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%), maar ook het seizoen (28%) en nieuwsgierigheid (20%) spelen een rol.
Daarnaast, drinkt ruim de helft van de bierdrinkers (55%) wel eens een biermix, omdat men het lekker vindt (62%) en omdat het de dorst lest (37%). De helft van de Nederlandse bierdrinkers neemt wel eens alcoholvrij bier, vooral als men nog moet rijden. Een derde kiest bewust voor alcoholvrijbier omdat men het lekker vindt.
Honkvast
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, blijken zij honkvast te zijn als het op de herkomst van het bier aankomt. Het merendeel van de bierdrinkers drinkt namelijk het liefst bier van Nederlandse makelij (42%), en op enige afstand volgen Belgische (26%) en Duitse bieren (8%). Toch kiest een kwart regelmatig voor bier dat zij nog niet kennen. Vrouwen zijn dit vaker gaan doen en zijn in dit opzicht dus avontuurlijker geworden.
Nederlandse Brouwers
Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen, die samen goed zijn voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. Het doel van de organisatie is om brouwers in Nederland vrij, kostenefficiënt en verantwoord bier te laten produceren en verkopen in binnen- en buitenland.
Illustratie: Infographic Nationaal Bieronderzoek