In een charmant pand aan de Carolieweg in hartje Stad vind je Brasserie Groen. Al dertien jaar is dit het domein van Michel Wu. Waar hij ooit begon als leerling en vervolgens de zaak overnam om met zijn toewijding zijn eigen restaurant van te maken. Iets waar hij als 12-jarig jongetje al van droomde.
Geen gedoe maar gewoon goed eten
Bij Groen vind je geen liflafjes of ingewikkeld gedoe op je bord, maar gerechten die je écht voeden. De kernwoorden voor de zaak van Wu zijn vers, royaal en toegankelijk.

Bij veel nieuwe gasten wekt de naam ‘Groen’ nog wel eens de indruk dat het hier gaat om een vegetarisch restaurant, maar dat klopt niet zegt Wu. ‘We hebben zeker vegetarische gerechten, maar we serveren ook goed vlees en vis van eerlijke herkomst. Groen staat hier voor seizoensgebonden, ambachtelijk en zonder onnodige toevoegingen. Alles wordt hier huisgemaakt.’
Geen concessies
De beginjaren van Brasserie Groen waren voor Wu nog wel eens een uitdaging. ‘Er was weinig aanloop, we kochten alles wel vers in dus moesten we ook nog wel eens wat weggooien, want ja, je moet toch voorraad hebben.’ Toch hield Wu vast aan zijn principe van koken met verse producten. ‘We hebben nooit concessies gedaan. Geen diepvries, geen kant-en-klare producten. Dat kostte ons in het begin, maar het heeft zich terugbetaald,’ vertelt hij.

Royale porties voor een eerlijke prijs
Brasserie Groen is laagdrempelig, maar met kwaliteit. ‘We willen dat mensen goed kunnen eten zonder zich blauw te betalen. Drie gangen met een paar drankjes erbij? Dan zit je rond de vijftig euro,’ zegt Wu. De keuken draait met een klein en efficiënt team, waardoor de kosten laag blijven en de prijs-kwaliteitverhouding sterk is.

Klassiekers op de kaart
Drie gerechten zijn niet meer weg te denken van het menu: de carpaccio, het trio van chocolade en dé signature dish: het trio van Gronings weiderund. ‘Die laatste bestaat uit huisgerookte rib-eye, tartaar met Amsterdamse ui en een bitterbal van droge worst.’



Vernieuwing
Het interieur van Groen krijgt binnenkort een frisse update. ‘Dat is al wel weer een tijdje geleden inmiddels’, zegt Wu. ‘We beginnen met een nieuw terras, daarna is het meubilair aan de beurt. En we proberen steeds meer met de tijd mee te gaan, zoals bijvoorbeeld met TikTok. Ook proberen we nieuwe koffies of nieuwe limonades op de kaart te zetten. Misschien gaan we de lunchkaart straks ook nog een beetje veranderen, en komen er wat minder klassieke gerechten op die kaart.


Verder houdt Wu het met Brasserie Groen vooral bij zichzelf. ‘We maken geen radicale switch naar vegan of fusion. 80% van onze gasten eet vlees of vis. Daar speel je op in, zonder je visie te verliezen.’
Kijk voor meer informatie op www.brasseriegroen.nl