Na zeventien jaar trouwe dienst maken de neonletters van Ome Ko ruimte voor een nieuwe naam op de gevel: De Brouwerij. Het donkerbruine café in de Poelestraat van Groningen is bezig met vernieuwing naar een meer ruimtelijk, robuust maar toch warm en gezellig café. Eigenaar Jan Hoeve vertelt over zijn motivatie achter de verandering.
Het is al voorzichtig onder de aandacht gebracht via Facebook en wellicht is het enkele Ome Ko-bezoekers al opgevallen, maar het café gaat binnenkort verder onder een nieuwe naam. Het café, dat al sinds 1999 in de Poelestraat is gevestigd, gaat terug naar haar roots als stadsbrouwerij en trekt daarbij een nieuw jasje aan.
Veranderingen
Oud ambachtelijk doch industrieel, zoals eigenaar Jan Hoeve zelf zegt, terwijl hij doelt op elementen als koperen bierleidingen aan het plafond, vintage muurschilderingen, een ouderwetse brouwketel en lampen uit vroegere fabriekshallen en Poolse bunkers. Het café heeft een compleet nieuwe uitstraling van binnen. “Maar we blijven een bruin café,” noemt Hoeve, “daarom willen we de aandacht ook blijven leggen op de knusse en warme elementen.” Aspecten zoals het donkere hout en de sfeervolle kaarsen zullen blijven.
Ook de huisstijl gaat een nieuwe kant op met een strakke en toch warme uitstraling wat zelfs in het glaswerk verwerkt wordt. De brouwerijelementen zijn overal te herkennen; gasten van het mannelijk geslacht kunnen zo waar hun behoeftes kwijt in speciaal ontworpen urinoirs welke gemaakt zijn van bierfusten.
Overheid en studie
De reden achter deze aanpassingen komen voort uit de veranderingen van de manier in uitgaan, het publiek en dus een andere vraag naar nachthoreca, vertelt Hoeve. “Vroeger stond Groningen bekend als de stad waar je zeven nachten per week op stap kon gaan, nu zijn dat er twee, hoogstens drie geworden.”
De eigenaar vermoedt dat de veranderingen komen door studie gerelateerde maatregelen en overheidsbesluiten. Ten eerste is de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol opgeschoven. Ten tweede heeft het rookbeleid invloed gehad en daarnaast is ook de studiedruk toegenomen in verband met het leenstelsel. Hierdoor zit de student met het idee dat er minder tijd en geld te besteden valt aan uitgaan.
Ome Ko stond onder andere bekend om de breedheid van haar publiek, maar deze diversiteit neemt de laatste jaren steeds meer af waardoor het slim is om hier op in te spelen. Zonder al te veel aan de bedrijfsvoering van de zaak te veranderen, wil Hoeve wel kwaliteit en service blijven bieden tegen een goede prijs. “Met de dingen die goed gaan, gaan we ook vooral verder. Het blijft lekker biertjes drinken hier, alleen nu in een andere setting.”
Studenten
Ome Ko heeft een grote achterban onder de studieverenigingen, net als het café ernaast waar Hoeve ook eigenaar van is, de Negende Cirkel. De eigenaar vertelt dat volgens hem het verenigingsleven steeds belangrijker wordt en hij daarom ook z’n best doet voor deze groepen. De voorgenomen veranderingen zijn met hen besproken en positief ontvangen. Studenten hebben een druk leven en willen daarom ook kwaliteit voor een scherpe prijs. Vandaar dat ook de populaire aanbiedingen als Happy Hours en kannetjes weer met optimisme worden doorgezet in De Brouwerij.