De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het derde kwartaal van 2017 met 1,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat blijkt uit de Kwartaalmonitor Horeca die het CBS 30 november presenteerde. Het volume -het aantal consumpties en overnachtingen- steeg met 0,6 procent. Al-met-al een goed derde kwartaal in 2017 voor de horeca.
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Net als in het eerste en tweede kwartaal zien we ook in het derde kwartaal positieve cijfers in de horeca. Onze leden profiteren van het gunstige economische klimaat en het feit dat mensen meer consumeren in de Nederlandse horeca. Daar ben ik blij mee. Maar we zien ook dat de kosten van horecabedrijven toenemen, onder andere door de stijgende commissies die moet worden betaald voor zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl. Daardoor staan de marges van veel horecabedrijven onder druk. Want een hogere omzet wil nog niet zeggen dat een bedrijf ook meer winst maakt. Bovendien zien we dat de groei alweer wat afvlakt. Iets om de komende tijd rekening mee te houden.”
Omzet fastservice stijgt het sterkst
Binnen de horeca ging het in het derde kwartaal van 2017 in veel bedrijfstakken goed. De hoogste omzetgroei zien we bij fastservicebedrijven. Dat sluit aan bij de trend dat mensen kiezen voor gemak en snelheid en vaker eten laten bezorgen. De omzet van fastfoodrestaurants steeds met 1,9 procent het sterkst. Restaurants hebben 1,8 procent meer omgezet. De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,9 procent gestegen. Hotels hebben evenveel omgezet als een kwartaal eerder.
Marges onder druk
Er komen nog steeds veel nieuwe horecabedrijven bij: 750 nieuwe bedrijven in het derde kwartaal van 2017, nog meer dan de 500 nieuwe bedrijven die er in het tweede kwartaal bijkwamen. Daarnaast is duidelijk dat de kosten stijgen: hogere huur- en bierprijzen en stijgende commissies die online platforms aan restaurants en fastservicebedrijven vragen voor onder andere het bezorgen van maaltijden. Als een horecaondernemer te hoge commissies aan een online platform betaalt, terwijl hij hetzelfde bedrag krijgt voor de maaltijd die bezorgd wordt, dan gaat dat natuurlijk ten koste van zijn marge/winst.
Inzet KHN: voldoende medewerkers en eerlijk speelveld
KHN maakt zich daarom sterk voor een eerlijk speelveld voor de horeca en wil voorkomen dat er een te grote machtpositie ontstaat bij zoek-, boek- en bezorgsites. Daarvoor zijn ze in overleg met het ministerie van EZ en met de politiek. Daarnaast werken ze aan oplossingen voor de tekorten op de arbeidsmarkt. Dit kwartaal bleef het aantal vervulde vacatures gelijk, maar omdat er zoveel extra medewerkers nodig zijn, zullen horecaondernemers zich moeten inspannen om medewerkers aan zich te binden. Dat kan door medewerkers goed in te werken, te trainen en voldoende rust te bieden. Maar daar hoort wat KHN betreft ook minder starre wet- en regelgeving van de overheid bij. Zodat horecaondernemers minder werkgeversrisico’s lopen als ze een medewerker in vaste dienst nemen.
Lees het gehele onderzoek (PDF)
Via KHN en CBS