Ondanks de recessie blijven de pannenkoekenrestaurants het redelijk goed doen. Na lichte dalingen van het aantal pannenkoekenrestaurants tussen 2008 en 2010, steeg het aantal pannenkoekenrestaurants met 6,9% ten opzichte van 2010, de sterkste groei sinds tien jaar. De pannenkoekensector zit dus weer op haar normale niveau sinds de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies uit Warmond.
Groei
Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar gestegen met ruim 17,5% van 292 in 2002, naar ruim 343 in 2012. Hoewel tussen 2008 en 2010 het aantal bedrijven licht is afgenomen, heeft de sector in de jaren daarna een goede inhaalslag gemaakt met een groei van 6,9%. De forse toename van het aantal pannenkoekenrestaurants vond voornamelijk plaats nabij recreatieve en toeristische gebieden. De fastservicesector, waaronder ook de pannenkoekensector, heeft sinds de crisis in 2008 beduidend meer bezoekers aangetrokken. Ook de gemiddelde besteding per gast is flink toegenomen in vergelijking met de restaurantsector.
Trends
De tweedeling in de soorten pannenkoekenrestaurants wordt duidelijk voortgezet. Enerzijds de traditionele pannenkoekenrestaurant die het vooral goed doen bij de senioren en gezinnen. Anderzijds, de trendy, eigentijdse pannenkoekenrestaurants die zich vooral richten op de multiculturele stedelingen. Een interessante ontwikkeling is dat sommige pannenkoekenrestaurants zich verplaatsen vanuit de nichemarkt naar een bredere markt. Waar vroeger gesproken werd over een ‘single product’ restaurantconcept verschuift het langzamerhand naar een ‘multifunctionele’ horecaconcept. Zo ontstaan er unieke combinaties zoals: zalen/party-, leisure-, thema- en take-away concepten waarbij het aanbod beter aansluit op de brede vraag van vrijetijdsactiviteiten, gemak, variatie, kwaliteit, individuele consumptie etc. Hoewel in andere landen het fastservice crêperie een succes blijkt te zijn, zien we tot op heden nog geen pannenkoekenketens ontstaan. De verwachting is wel dat dit binnen enkele jaren in en rond drukke winkelstraten en treinstations zal komen.
Toekomstvisie
De groei van het aantal pannenkoekenrestaurant zal zich stabiel doorzetten tot een aantal van circa 360 restaurants in 2015. Ook met het oog op het steeds prijsbewust wordende consument en de verandering in haar bestedingspatroon zal de pannenkoekensector de komende jaren meer bezoekers aantrekken, dit ten koste van de restaurantsector. De senioren en gezinnen blijven vooralsnog de belangrijkste doelgroepen. Met name pannenkoekenrestaurants in en rond de grote steden zullen een meer gevarieerd aanbod van pannenkoekenvarianten aanbieden door de groeiende etnische bevolking. Vanuit de veranderende behoeften van de consument en de markt, verwachten wij ook dat meer pannenkoekenrestaurants deze trends zullen volgen door vernieuwde oplossingen binnen bestaande en nieuwe concepten te introduceren. Voor menig ondernemers is dit de oplossing om de omzetbalans in evenwicht te houden en om nieuwe kansen te creëren.
Bron: Van Spronsen & Partners