Vanavond is Patrick Beijk, eigenaar van Mr. Mofongo, Mofongo’s Distillery & Cocktailbar, The Dog’s Bollocks en Chaplin’s Pub, door Koninklijke Horeca Nederland uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer 2014-2015 van de provincie Groningen.
Reden voor deze onderscheiding is de indrukwekkende uitbreiding van het reeds bestaande restaurant Mr. Mofongo in het centrum van Groningen en aan de overkant het meest recente project The Dog’s Bollocks. Begin 2013 opende Mofongo’s Distillery & Cocktailbar zijn deuren. In dit door Beijk zorgvuldig uitgekiende concept worden dranken zelf gedistilleerd, worden originele cocktails gemaakt in de cocktailbar en is robotarm Armando de blikvanger achter de bar. Daarnaast opende Beijk medio 2013 The Dog’s Bollocks, een pub in Engelse traditie met de focus op speciaalbieren, livemuziek en voetbalwedstrijden op groot scherm. In de kelder liggen de dranken van Mofongo’s Distillery in houten vaten en is er een geweldige ambiance om een bijzonder feestje te geven.
Innovatieve ondernemers
Koninklijke Horeca Nederland eert met deze prijs ondernemers die onderscheidend en vernieuwend te werk gaan en wil hiermee innovatief horecaondernemerschap stimuleren. De Meest Markant-verkiezing begint regionaal, Beijk gaat nu door naar de landelijke verkiezingen; de uiteindelijke winnaar wordt begin 2015 op de Horecava bekendgemaakt. De kandidaten voor deze prijs kunnen worden voorgedragen door collega-ondernemers of andere horecaorganisaties of –bedrijven.
Creativiteit en beleving
Beijk won de prijs al eerder, in 2001, toen hij nog eigenaar was van Beijk Catering Service, The Chaplin’s Pub en theaterrestaurant Het Ei van Columbus in Midlaren.
De jury was vooral onder de indruk van de plannen van Baloney’s Showrestaurant, wat een jaar later succesvol is geopend. De jury roemde destijds zijn organisatietalent, teamgeest en creativiteit en zijn vermogen om te denken in concepten. Dat is hij kennelijk nog niet verleerd. Nadat hij in 2005 zijn cateringbedrijf verkocht, is Beijk een aantal jaren voornamelijk bezig geweest als onderwaterfotograaf en wereldreiziger. Ook als onderwaterfotograaf bleek Beijk zich al gauw qua creativiteit te onderscheiden, hij heeft meerdere fotowedstrijden gewonnen, waaronder ook die van National Geographic.
Uiteindelijk kroop het bloed toch waar het niet gaan kon. Hij besloot om andermaal de ondernemersschoenen aan te trekken. Volgens Beijk gaat het vooral om een balans tussen creativiteit en logistieke werkbaarheid: “Juist in deze branche is het belangrijk om je te onderscheiden van andere horecabedrijven. Gasten willen wat meemaken, wat beleven. Het is daarom doorslaggevend dat je net even iets verder gaat dan de rest en je gasten een unieke ervaring biedt.”
Out of the box
Beijk is zeer ingenomen met zijn onderscheiding: “Zo zie je maar weer dat buiten de gebaande paden treden zo gek nog niet is. Het winnen van deze prijs is voor mij een teken dat ik op het juiste spoor zat en dat out of the box denken loont.”
Meer informatie over Meest Markante Horecaondernemer van Nederland vind je www.meestmarkant.nl
© Horecagroningen.nl