De Nederlandse regels leiden er toe dat de verhouding hoog/laag in bepaalde gevallen onjuist wordt berekend, waardoor restaurants te veel BTW tegen hoog tarief afdragen. De regels zijn mogelijk in strijd met Europese regelgeving. Over deze kwestie is onlangs een proefprocedure gestart, zo meldt Bezwaarportaal. Op dit nieuwe portaal publiceren en vinden adviseurs nieuwe bezwaarprocedures en standpunten vóórdat er rechterlijke uitspraken zijn gepubliceerd.
Btw en horeca
‘Bij een restaurant met een omzet van € 300.000 per jaar kan het financiële belang van deze procedure zomaar oplopen tot circa € 10.000 per jaar. Het gaat om tarieftoepassing bij het serveren van maaltijden. Op grond van o.a. Europese jurisprudentie en de Europese btw-verordering 282/2011 kan de stelling worden ingenomen dat thans in bepaalde gevallen bij het serveren van maaltijden onjuiste btw-tarieven (hoog / laag) worden gehanteerd”, zo meldt Wilbert Nieuwenhuizen. Wilbert is zelfstandig BTW-specialist, universitair docent aan de universiteit van Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger aan het Gerechtshof te Arnhem Hij is initiatiefnemer van deze proefprocedure en heeft deze gepubliceerd via Bezwaarportaal.
Belang voor adviseurs
Roel Mariën van Bezwaarportaal licht toe: “Op Bezwaarportaal kan de adviseur alle achtergrondinformatie over de lopende procedure terugvinden, waaronder een modelbezwaarschrift waarmee hij namens cliënten bezwaar kan aantekenen tegen de btw-afdracht of teruggaafbeschikking. Adviseurs die zich aanmelden bij Bezwaarportaal worden over het verdere verloop van de procedure geïnformeerd. Door nieuwe procedures zoals deze vooraf te melden profiteren adviseurs van elkaars inspanningen bij het voorbereiden en voeren van belastingprocedures. De adviseur die de procedure meldt genereert de nodige exposure voor zijn of haar kantoor. De adviseurs die abonnee zijn van Bezwaarportaal kunnen in de bezwaarfase van de procedure al bezwaar aantekenen namens hun cliënten. Deze win-win voor de adviseur die een procedure meldt en adviseurs die abonnee zijn, wil Bezwaarportaal faciliteren.”
Herhaald aantekenen bezwaar?
Bezwaarportaal streeft naar een praktische en efficiënte werkwijze waarbij adviseurs niet worden gedwongen en masse bezwaarschriften te blijven indienen. “We zullen in overleg treden met het Ministerie of na het indienen van het eerste bezwaarschrift het opnieuw aantekenen van bezwaar tegen toekomstige afdrachten btw of teruggaafbeschikkingen omzetbelasting achterwege kan blijven. Het is in dit soort gevallen echter koffiedik kijken of het Ministerie hieraan wil meewerken”, aldus Mariën.
Samenwerking gezocht
In het kader van deze proefprocedure heeft Nieuwenhuizen aangegeven graag in contact te willen komen met een adviseur van een (wok)restaurant dat all-in tarieven hanteert voor spijzen en alcoholische dranken. Voor dit type restaurant zou naast de huidige procedure nog een aanvullende proefprocedure kunnen worden opgestart. Adviseurs kunnen zich hiervoor melden bij Bezwaarportaal waarna we de mogelijkheden voor een samenwerking bespreken.
© Horecagroningen.nl