De Nederlandse horeca is in het afgelopen jaar sterk gegroeid met 1.000 horeca zaken. De groei werd gedreven door een toename van het aantal restaurants, lunchrooms en afhaal/bezorg locaties. Het aantal drankverstrekkers blijft dalen.
Meeste groei in afhaal/bezorg locaties, lunchrooms en restaurants met een nationale keuken
Het aantal afhaal/bezorg outlets is het afgelopen jaar met 14% gegroeid naar ruim 2.300 verkooppunten. Ook lunchrooms zijn in opmars in het nederlandse horeca landschap, zo zijn er in het afgelopen jaar ruim 200 nieuwe verkooppunten geopend. Sinds 2010 bedraagt de groei ruim 55% waardoor Nederland nu bijna 2.000 lunchrooms telt. Het aantal restaurants met een nationale keuken herstelde het afgelopen jaar in aantal na de forse daling tijdens de economische crisis.
Aantal bar/ cafés blijft dalen
De neerwaartse trend van het aantal cafés in Nederland zet in 2015 door. Het afgelopen jaar moesten maar liefst 190 cafés hun deuren definitief sluiten. Ook het aantal discotheken nam het afgelopen jaar verder af. Sinds 2010 daalde het aantal discotheken met bijna 40%.
Groeiend aantal outlets in Full Service en Quick Service segmenten
De drijvende kracht van het herstel in het aantal vestigingen in de horeca is het sterk stijgende quickservice segment. In totaliteit kwamen er binnen dit segment het afgelopen jaar 817 verkooppunten bij. Ook nam het aantal restaurants toe met in totaal 327 nieuwe zaken.
Klik hier voor gedetailleerde insights in de horeca per segment en regio.
Bron: Datling.com