Afgelopen zaterdag stonden veertien steden in het teken van de Nacht van de Fooi. 521 kroegen, restaurants en uitgaansgelegenheden stonden deze dag hun fooi af aan vijf kleinschalige en duurzame ontwikkelingsprojecten onder het motto ‘Keep the change, Change the world’. In de steden Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Wageningen en Zwolle kleurde de stad blauw en werd er gul gegeven. Na verdubbeling door Impulsis, ondersteuner van particuliere initiatieven in ontwikkelingssamenwerking, is een bedrag van minimaal 75.000 euro opgehaald.
In de veertien steden hebben ongeveer honderd studenten verschillende activiteiten georganiseerd om de Nacht van de Fooi onder de aandacht te brengen. De landelijke opening vond dit jaar plaats in Leiden. In de Hartebrugkerk werd een expositie gehouden met werken van Fred Mutebi, een kunstenaar die is aangesloten bij Kinderen van Uganda. Een flashmob kleurde de Koopgoot in Rotterdam blauw en het Domplein in Utrecht vormde het decor voor vele optredens in de zon.
De opbrengst van 2014 komt ten goede aan vijf projecten in Afrika en Zuid-Amerika. Kinderen van Uganda zorgt door middel van het aanleggen van ‘schoolfarms’ voor een beter voedingspatroon bij kinderen. CooP-Africa verbetert de mobiliteit van Keniaanse boeren door het verstrekken van een fiets op krediet. Zo krijgen deze boeren betere toegang tot de markt en kan de fiets voor een andere bron van inkomsten zorgen. Niños de Guatemala (NDG) besteedt het geld aan het opzetten van capaciteitsopbouw, professionele ontwikkeling en training van de werknemers van twee door NDG opgerichte scholen. Mirre repareert met de opbrengst buiten gebruik geraakte waterpompen in tien dorpen in Burkina Faso. Tot slot faciliteert EducAIDed trainingen voor schoolpersoneel in Zuid-Afrika, zodat de kwaliteit van het onderwijs verbetert en groei kan worden bewerkstelligd.
Nacht van de Fooi heeft afgelopen zaterdag een enorm bedrag opgehaald en heeft ontwikkelingssamenwerking op een positieve manier onder de aandacht gebracht bij het uitgaande publiek. De opbrengst van dit jaar is te danken aan de inzet en het enthousiasme van alle vrijwilligers, horecamedewerkers, horecabezoekers, sponsoren en Impulsis.
© Horecagroningen.nl