Onlangs presenteerde het FoodService Instituut (FSIN) de Foodshopper Monitor 2014/2015. Hierin publiceren zij actuele consumententrends op het gebied van voedings- en genotsmiddelen. Uit deze ruime selectie hebben wij een aantal op een rijtje gezet.
Traditionele horecaconcepten, zoals klassieke cafés, restaurants en cafetaria’s, hebben het moeilijk. Met name in de Randstad, in de grote steden dus, kiest men steeds vaker voor een concept waar hij gelijkgezinden treft. En zich dus thuis voelt. Goed voorbeeld is Bagels & Beans, dat ‘een oase van rust, harmonie en menselijke aandacht brengt’, zodat de consument even kan ontsnappen aan een ‘steeds drukker wordende, rusteloze tijd’. Althans, zo noemen ze het zelf. Ook in supermarkten als EkoPlaza en Marqt kun je je onderscheiden van de grijze foodmassa. Een scheiding tussen, zoals het FSIN het stelt, ‘ambachtelijke bedrijven en meer retailachtige horecaformules’. ‘Foodservicebedrijven moeten duidelijke keuzes maken in formule, assortiment en doelgroepen, zodat foodshoppers zich (blijven) herkennen.’ Supermarkten en speciaalzaken zullen zich meer richting de horeca gaan bewegen.
Een andere trend is dat men minder vaak buiten de deur eet. In het kader van de bezuinigingen kookt men vaker zelf. Wanneer men dit doet, zijn zij van plan minder geld te besteden aan de dagelijkse boodschappen. De omzet van biologische producten is gestegen tot 1 miljard euro, er wordt een verdubbeling hiervan verwacht in 2018. Onder jongeren zal, gevolge de voorlichtingscampagnes en het alcoholverbod tot achttien jaar, de drankconsumptie afnemen.
Door de opkomst van eigentijdse eetgelegenheden, verloor de klassieke restaurantbranche veel omzet. Dit zijn in deze branche de belangrijkste ontwikkelingen:
1. Van mag-wat-kosten naar prijsgevoelig
2. Van industrieel naar puur
3. Van zwaar naar licht
4. Van anoniem naar traceerbaar en herkenbaar
5. Van samengesteld naar enkelvoudig.
6. Van grote porties naar snacks en bites
7. Van koolzuur naar sap.
8. Van ver weg naar dichtbij.
9. Van restaurant naar retail
10. Van eigen bord naar delen aan tafel
Wat de toekomst zal brengen? Niemand die het precies weet. Het FSIN schetst de trends waarover je zojuist hebt gelezen. Dit is uiteraard GEEN bindend advies. Wees uniek, er mag van worden afgeweken!
Auteur: R. Beens
© Horecagroningen.nl