De markt gonst over nieuwe ontwikkelingen bij reviewsite IENS. Ook een aantal KHN-ondernemers ontving van IENS contracten met nieuwe voorwaarden.
Het lijkt er op dat door de veranderingen restaurants alleen zichtbaar zijn in de standaardselectie van IENS als er beschikbaarheid is. Oftewel: als zij gebruikmaken van de online reserveringsmodule SeatMe. Dit laatste vanzelfsprekend tegen een commissie per couvert. Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Als de geluiden kloppen, wordt IENS meer een reserveringssite. Niet betalen is minder zichtbaar in de lijst. Gezien de stevige marktpositie van IENS in Nederland voor gastrecensies, is dit geen goede ontwikkeling voor restaurateurs.” KHN ging in gesprek met IENS voor een toelichting.
De veranderingen bij IENS hangen samen met de overname van IENS door TripAdvisor. Met deze overname verandert nu ook het productaanbod van IENS: ondernemers kunnen twee betaalde pakketten afnemen, inclusief de reserveringsmodule SeatMe. De standaardpresentatie (met foto, menukaart en contactgegevens) wordt gratis voor iedereen, volgens IENS. Eind augustus zal de vernieuwde IENS-website worden gepresenteerd.
Marktmacht reserveringssites slechte zaak
De grote macht van de boekingssites is al langer bekend binnen de hotelbranche. Robèr Willemsen: “Ook de online travel agents hebben veel macht als distributiekanaal binnen onze sector. Vandaar de gevoeligheid. Juist een reviewsite zoals IENS heeft in Nederland een groot marktaandeel waar het gaat om restaurantoriëntatie van gasten. Als hieraan een commerciële reserveringmodule wordt gekoppeld (zoals SeatMe) dan kan een ondernemer eigenlijk niet anders dan hieraan meedoen. Anders loopt hij de kans omzet mis te lopen omdat hij volgens de site geen beschikbaarheid toont. Maar ook de consument wordt bij dit soort ontwikkelingen geraakt: want goede restaurants die niet meedoen, zie je niet meer, of minder goed. Recensies verliezen zo ook aan kracht. Een slechte zaak. De restaurateur mag niet afhankelijk worden van de marktmacht van de bezorg- en reseveringssites.”
Toelichting IENS: In de praktijk verandert er niet zoveel
Volgens IENS verandert er in de praktijk niet zoveel aan de manier waarop zoekresultaten worden getoond. Volgens de informatie van IENS wordt het op de nieuwe website mogelijk voor alle restaurants om een foto, menu en telefoonnummer toe te voegen aan het profiel, daarmee zal dit niet langer een betaalde dienst zijn. Hiermee willen zij hun functie als restaurantgids verder verbeteren. Het product ‘premium listing’ komt daarmee te vervallen. Volgens IENS maken circa 500 restaurants momenteel gebruik van premium listing.
Volgens IENS zal een consument wanneer hij op iens.nl een restaurant zoekt, nog steeds alle restaurants getoond krijgen die aan de criteria voldoen (boekbaar en niet online boekbaar). Maar wel is het zo dat bij de nieuwe website de standaardsortering restaurants die online te reserveren zijn (onafhankelijk van beschikbaarheid) eerst getoond worden (gesorteerd op cijfer), gevolgd door alle overige restaurants in de betreffende categorie. De standaardsortering is nu juist waar de zorg van KHN zit. Bekijk de volledige uitleg van IENS.
Bron: KHN.nl